De bij de docentcoach aangesloten professionals voldoen aan de door de beroepsverenigingen geëiste voorwaarden en zijn in het bezit van de benodigde diploma’s.
Gertjan Kaaij (1970)
Ik ben Gertjan Kaaij, woonachtig in Utrecht. De afgelopen jaren heb ik diverse leidinggevende functies vervuld in zowel de financiële dienstverlening als zorg. Op dit moment ben ik directeur bij een Welzijnsorganisatie.
Naast mijn werk als leidinggevende ben ik geregistreerd coach en help ik mensen vanuit mijn bedrijf Personal Job Search (www.personaljobsearch.nl) op een pragmatische manier met hun zoektocht naar een nieuwe baan.
Via mijn vrouw, die docent is, ben ik me in 2012 gaan verdiepen in de uitdagingen die er op scholen zijn. Successievelijk kreeg ik zo de afgelopen jaren als coach en mediator steeds meer vragen vanuit het onderwijs waarna ik begin 2012 mijn werkveld uitgebreid heb en met een aantal in het onderwijs gelouterde coaches, de docentcoach ben gestart.
Een van mijn belangrijkste doelen bij de docentcoach is om de ‘energielekken’ aan te pakken en het werkplezier voor het onderwijzend personeel te vergroten.
Mijn kernkwaliteiten zijn: enthousiasmeren, verbinden, faciliteren, coachen en resultaat gerichtheid.
Janneke van Eck (1982)
Daar ik meer dan tien jaar ervaring heb als theaterdocent in het middelbaar onderwijs en dus weet hoe het is om voor lastige pubers en klassen te staan, kan ik vanuit mijn achtergrond, docenten observeren, spiegelen, confronteren en begeleiden. Ik ken iedere puber omdat ik me daar in verdiept heb tijdens mijn studie als pubercoach. Ik weet hoe je de verbinding met hen aan kan gaan, zonder jezelf en het leiderschap te verliezen. Ik laat je oefenen in verschillende rollenspelen, lastige pubers, klassen die zich als groep tegen je verzetten. Rollenspelen werken effectief omdat je leert door doen. Je wordt bewust van je aanpak, doordat je direct feedback krijgt op je eigen handelen. Een directe vorm van coaching, concreet en praktisch.
Mijn doel tijdens het coachen van docenten is:
“werken aan leiderschap en verbinding met uw leerling”
- Stevig voor de klas staan met meer zelfvertrouwen en focus
- Grip & overzicht houden in een volle klas (van elk niveau)
- Stapsgewijs leren overdragen van kennis
- Leerlingen meer bewust aansturen & motiveren
- Dieper contact met de leerling en zijn belevingswereld
- Scherper bewaken van eigen energie, verantwoordelijkheid en keuzes verdelen
- Grenzen eerder aangeven, weten wat je waarden en behoeftes zijn
- Lef creëren om te durven improviseren, experimenteren
Marian van Rijn (1971)
Ik werk bij de docentencoach vanuit mijn achtergrond als sociaal- en organisatiepsycholoog. Elf jaar lang heb ik met veel plezier gewerkt bij een adviesbureau in het onderwijs. Het onderwijs is een mooie sector. Je hebt te maken met betrokken leerkrachten en docenten die er alles aan willen doen om het beste uit de leerlingen te halen. Leren en ontwikkelen staat er centraal. Dat is ook waar mijn passie ligt: mensen inspireren hun eigen talenten te ontdekken en optimaal te benutten.
Ik zet als trainer, coach en loopbaanadviseur mijn expertise in om de medewerkers in het onderwijs te laten leren, zodat zij hun werk met overtuiging en bezieling kunnen doen. Met zichtbare resultaten in de klas.
Ook het bemiddelen van interim-directeuren en intern begeleiders voor verandertrajecten op basisscholen zat de laatste jaren in mijn pakket.
Sinds 2009 adviseer ik vanuit mijn bedrijf Saltarijn (www.saltarijn.nl) organisaties als assessmentpsycholoog bij selectievraagstukken, en zoek ik in individuele loopbaantrajecten met medewerkers naar hun persoonlijke talenten en wensen in hun loopbaan.
Voor combinatie van onderwijskundige en persoonlijke ontwikkeling ben je bij mij aan het goede adres. De kracht van mijn werkzaamheden zit in mijn persoonlijke benadering, enthousiasme, analytisch vermogen en het ruimte bieden aan mensen om hun eigen, persoonlijke uitdagingen aan te gaan. Ik ben woonachtig in Utrecht.
Ik ben een senior coach en trainer, jong van geest, met 25 jaar ervaring in diverse organisaties, onder andere elf jaar in het onderwijs.
Met veel plezier ben ik aangesloten als freelancer bij de docentcoach. Ik ken het onderwijs van binnenuit en voel me nog altijd betrokken. Mensen faciliteren in het ontwikkelen van hun talenten en kwaliteiten is het mooiste wat er is.
Sinds 2004 werk ik als (loopbaan)coach en mijn kracht is mensen vanuit een nieuw perspectief naar hun vragen laten kijken, op een inspirerende én praktische wijze. Ruimte geven aan waar ze tegenaan lopen en waar hun mogelijkheden liggen, zodat we in een traject bevredigende en realistische resultaten kunnen boeken.
In mijn praktijk komen cliënten met diverse levens- en loopbaanvragen. Die variëren van balans werk- privé, omgaan met ziekte/overspannenheid/burn-out of werkloosheid, supervisie, conflicthantering, communicatievragen, loopbaanontwikkeling en outplacement.
Al twaalf jaar werk ik met veel plezier als trainer, supervisor en examinator op het Europees Instituut en de Baak, waar ik mijn onderwijs- en coachervaring samenbreng. Ik heb de zesjarige opleiding tot coach/begeleider aan de School voor Zijnsoriëntatie te Utrecht gedaan.
In ons leven hebben we allemaal op zijn tijd behoefte aan iemand die met ons meekijkt naar datgene wat niet vanzelf goed gaat. Of dat in de klas is, in samenwerking met collega’s of dat het gaat om loopbaanperspectief, je bent van harte welkom en ontmoet in mij een professionele aandachtige gesprekspartner.
Willem Arends (1962)
Ik ben sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw werkzaam in het onderwijs. Na een start in het basisonderwijs heb ik na een aantal jaren de overstap gemaakt naar het voortgezet onderwijs. In die tijd heb ik naast mijn werk ook mijn studie Pedagogiek afgerond. Al snel daarna werd ik vertrouwenspersoon en counselor voor leerlingen. Daardoor heb ik in het onderwijs inmiddels een schat aan ervaringen opgebouwd als docent en begeleider.
Een aantal jaren ben ik naast het onderwijs zelfstandige geweest
in de kunst en vormgeving. Uiteindelijk wilde ik me meer ontwikkelen in het begeleiden van mensen in groei en ben ik een aantal jaren geleden de opleiding tot coach/counselor gestart.
Inmiddels heb ik een ruime ervaring opgebouwd in het coachen van werknemers en managers in en buiten het onderwijs. Ik werk nog parttime in het voortgezet onderwijs als docent en in die functie ook als mentor en coach in het loopbaanleren en begeleider van leerlingen met een rugzak. Ik ben om al die redenen zeer bekend met alle onderwijsvernieuwingen en de flexibiliteit die daarvoor is vereist.
Ik werk en woon onder de rook van Amsterdam en doe mijn werk nog steeds met veel plezier. Ik vind het belangrijk om als docent professioneel te handelen, zonder daarbij je “eigen-aardigheid” te verliezen. Vanuit de ervaring als docent en de ervaring als zelfstandig coach/counselor, doorzie ik knelpunten snel. Daarnaast ben ik empathisch en doelgericht. Wel heb ik de nodige aandacht voor de “groeitijd” van de mens in ontwikkeling, die per persoon verschilt. Daarom heb ik me met veel enthousiasme bij de docentcoach aangesloten.
Indien nodig, zet ik naast coaching ook counselinginterventies in. Ik werk doortastend en vertrouw daarbij op mijn intuïtie.
Els Hijkema
Ik ben Els Hijlkema ( 1964), geboren in Deventer en ik woon sinds 10 jaar in Apeldoorn.
Ik ben een geboren docent ( speelde al heel vroeg schooltje, waar ik natuurlijk de rol van juf had) en ik heb al mijn hele leven een grote aantrekkingskracht op mensen die tegen een probleem aanlopen. Dat maakt het voor mij de unieke combinatie om het interimschap als docent Frans en Duits te combineren met coaching van onder andere docenten.
Mijn kracht als onderwijscoach is onder andere dat ik weet waar je als docent in de les tegenaan kan lopen, hoe hectisch het dagelijks leven is als docent, hoe belangrijk het is te realiseren dat je jezelf elke keer meeneemt het klaslokaal in. Bewust en onbewust. En hoe belangrijk het dan is om jezelf te kunnen ( of leren ) zien hoe je ‘echt” bent, zodat je vanuit zelfkennis en zelfvertrouwen je beste “IK” kunt laten zien in je werk. Ik kijk bij het coachen als het ware verder dan mijn ogen zien!
Het kan zijn dat jouw hulpvraag een praktische vraag is: wat kan ik nu het beste doen? Of welke vaardigheden moet ik nu inzetten?
Maar vaak blijkt dat het juist de terugkerende patronen in je handelen zijn die je in het werk of privé tegenwerken. Dan zal ik meer als counseler fungeren, waarbij we kijken hoe en wanneer die patronen ontstaan zijn en wat je daarin kunt aanpassen, waardoor je vaak beter of anders zal kunnen functioneren.
Ik werk eclectisch, dat wil zeggen dat ik diè interventies inzet die bij jouw persoon/ hulpvraag/ moment past. Veelal zullen we door middel van gesprekken een en ander onderzoeken, maar ook creatievere interventies zullen ingezet kunnen worden. Met andere woorden; ik stem af op jou en werk niet volgens een vaststaande methode.
Ik heb mijn coachopleiding gevolgd bij de ACC, waar het eerste jaar je opgeleid wordt tot academisch coach breed en het tweede jaar gericht is op het ontwikkelen van een specialisatie. Verder ben ik twee jaar assistent trainer geweest bij zowel de eerstejaars als tweedejaars studenten.
Het doel van coaching is voor mij dat de klant zichzelf beter leert kennen en daardoor, bij welk vraagstuk dan ook, vanuit zichzelf betere of andere beslissingen kunnen nemen. Het maakt dan niet altijd uit met welk probleem je naar me toe komt.
Naast het coachen binnen het onderwijs heb ik me gespecialiseerd in hoogsensitiviteit en beelddenken. Daarin ben ik ook ervaringsdeskundige. De drie disciplines; onderwijs, hsp en beelddenken kunnen als aparte hulpvraag bestaan, maar kunnen ook als combinatie in de coaching meegenomen worden.
Mijn kernkwaliteiten als mens en coach zijn: empatisch luisteraar, inspirerend, ontwikkelingsgericht en toch ook oplossingsgericht, betrokken, intuïtief, oprecht, humorvol, authentiek, positief ingesteld, sterk communicatief.
Wouter de Vries
Hallo ik ben Wouter de Vries, fijn dat ik je op deze plek mag ontmoeten. Ik geniet ontzettend van mijn mensen-ontwikkel-werk. Mijn energie haal ik uit het voeren van mooie gesprekken. Mijn motto is: beter onderwijs begint bij de lerende onderwijsprofessional. Mijn missie is om hieraan bij te dragen. Iedereen die hierin graag vooruit wil is van harte welkom om met me in gesprek te gaan. Bij mij vind je authenticiteit, diepgang, een goede luisteraar, een scherpe waarnemer en resultaatgerichtheid.
Ik werk in coachingsessies op basis van gelijkwaardigheid. Ik werk met het teruggeven van mijn waarnemingen om je bewustzijn op je eigen gedrag te vergroten. Ik ben een luisterend oor voor je verhaal. Ik daag je uit om jezelf te laten zien. Ik ondersteun je in het bewust worden van wat er nou werkelijk aan de hand is. Confronterend en liefdevol tegelijk.
Uiteindelijk willen we natuurlijk graag een concreet resultaat, iets waar je direct mee aan de slag kan na ieder gesprek. Iedere sessie heeft daarom een duidelijk doel dat we vooraf vastleggen.
Goed om te weten: ik werk ontwikkelingsgericht en bied geen kant en klare oplossingen, ik help je om de antwoorden op je vragen te vinden in jezelf. Ieder mens is uniek; wat voor de één werkt is niet noodzakelijkerwijs de oplossing voor de ander.
Verder over mij
Mijn passie is leren, en andere mensen begeleiden in het zichzelf leren kennen. Sinds negen jaar ben ik werkzaam in het voortgezet onderwijs als docent, trainer en projectleider van een technasiumafdeling. In mijn vrije tijd hou me bezig met koken, cultuur en ben ik gepassioneerd rotsklimmer en bergsportinstructeur. Ik heb een intensieve opleiding genoten bij Coaching Academy International en ben gediplomeerd op ‘practitioner level’.